Zó speel je RoadMapp!

De allereerste keer RoadMapp! Een bijzonder moment.

Zoals bij elk nieuw systeem, moet je er even doorheen worden geleid, zodat je snapt hoe het werkt. Daar is deze korte gids voor bedoeld.

Benodigdheden

  • Een Host met een Hoofdscherm
    Open de link (bijv. verkregen via de Store) op een tablet (> 10″), een TV/projector of een laptop.
  • Een Spelersgroep met Smartphones.
    Tablets werken ook. Iedereen checkt daarmee in op het hoofdscherm om ook in te kunnen voeren.

Groepssamenstelling

De groepssamenstelling is van veel factoren afhankelijk.

Zet je bekenden om tafel? Die kunnen beter samen een plan maken en realiseren. Of zet je juist wildvreemden om tafel? Want die kunnen elkaar inspireren met hele nieuwe zienswijzen.

Zet je een begeleider aan tafel? Wetende dat die het gesprek gaat beïnvloeden en de spelers hem/haar aankijken om het op te volgen? Alles heeft voor- en nadelen, maar ga uit van wat je wil bereiken. Als je bijvoorbeeld eigenaarschap en zelfsturing zoekt, zet dan geen begeleider aan tafel.

Dilemma: Wel of geen begeleider?

1. De Host opent het Hoofdscherm

Open de Link naar de RoadMapp, liefst in Google Chrome of Firefox.

Bij voorkeur op een Tablet (10 inch of Groter, een iPad mini is te klein) of PC (al dan niet geprojecteerd, bijv. op een TV).

Het Hoofdscherm is primair bedoeld om de gezamenlijke oogst centraal weer te geven. Het scherm hoeft verder niet aangeraakt te worden (behalve bij het starten van een filmpje of het toevoegen van een nieuwe speler). De Captain bedient de rest op afstand!

Dan is het tijd om alle spelers in te checken! De Host mag gewoon mee doen. De RoadMapp begeleidt in principe het gesprek.

Het Check-in scherm met korte uitleg aan de rechterkant

Via Video Conferencing?

Deel dan het Hoofdscherm met de andere deelnemers, bijv. via Zoom, WebEx of Teams. Vervolgens kunnen de spelers zelf inchecken met hun smartphone. Het kan zelfs hybride, met enkele deelnemers op locatie en anderen op afstand.

2. De Spelers checken in met Smartphones

Open de Link www.rdmp.eu van het centrale scherm met een smartphone of ander touch device.

Of scan de QR code met de camera app, maar niet met speciale QR code scanners, want die hebben ingebouwde browsers die niet worden ondersteund!

Een ieder voert dan de code en een naam in.

Voer de code in
Vul een (fictieve) naam in

3. Twee soorten ‘Remote Controllers’

Er zijn twee soorten Remotes. Die van de Captain en die van de andere spelers. De Speler die als eerst incheckt, is de Captain. Deze rol kan elk moment worden overgenomen.

Op deze manier kan de groep zich op het gesprek richten en staart niet iedereen zich blind op zijn/haar scherm. Dat is namelijk niet bevorderlijk voor een goed gesprek, zoals je kunt voorstellen…

De Captain kan vervolgens de RoadMapp starten als iedereen online is.

Door de RoadMapp te starten gaat een ieder akkoord met onze privacy en voorwaarden.

De Remote van de Captain
De Remote van de andere spelers

Namen op ‘Rood‘?

Als iemands naam op ROOD staat moet hij/zij het scherm weer actief maken, zodat iedereen correct wordt ingecheckt.

4. Spelen maar!

En daar gaan we dan!

Aan de linkerkant zie je de Navigatiebalk, met daarin de verschillende blokken én de tijd die meeloopt. Oei, deze groep loopt nu al enorm uit de tijd!

Aan de rechterkant zie je de spelers, die allemaal keurig online zijn. Daar kunnen tevens nog nieuwe spelers worden toegevoegd door op het plusje te klikken.

Aan het begin moeten even wat rollen worden verdeeld. Dit doet de Captain via de Remote.

We gaan spelen!

Er zijn twee soorten vragen. Meestal kan alleen de Captain notuleren om het gesprek niet te onderbreken. Maar soms kunnen spelers zelf ook invoeren.

Hier kan alleen de Captain notuleren voor de groep (zie de balk bovenin beeld).

En de Captain kan ook Navigeren met de linkerbalk. Bijvoorbeeld naar het Vorige of Volgende blok, maar ook scrollen als er te veel content op het scherm komt te staan.

De Captain zorgt zo dat de andere spelers fijn met elkaar in gesprek zijn en leggen hun Remote bij voorkeur aan de kant.

De Remote van de Captain
De Remote van de andere spelers

5. Individuele vraag, de Captain notuleert

Zo ziet een blok er uit met vragen die door iedereen beantwoord moeten worden.

De Captain notuleert echter, zodat er eerst een gesprek op gang komt, in plaats van een hoop schermcontact en géén gesprek.

Zij kunnen op elk moment deze rol overnemen via hun Remote om de huidige Captain te ontlasten. Zo kan er op elk moment iemand de Captain zijn.

Individuele vraag, de Captain Notuleert

Hier kan de Captain, bovenin beeld, de spelers selecteren om voor te notuleren.

De Captain selecteert voor wij hij/zij antwoordt
De Remote van de andere spelers is ‘greyed out’

6. Tekenen op de Remote

Niet alle RoadMapps hebben deze functionaliteit.

Alleen tekst is soms ook een beetje saai, toch? Daarom kan er soms ook getekend worden!

Daarvoor moet de Remote even gedraaid worden. Als het tekenen klaar is, wordt de Remote teruggedraaid om de tekening in te zenden en eventueel door te scrollen naar vervolgvragen.

Zo ziet de Remote van de Speler er uit.
Device draaien = Tekenen!
En daar staat de tekening!

7. Brainstorm!

En daar staat de tekening!

Niet alle RoadMapps hebben deze functionaliteit.

En nu gaan we in korte tijd heel veel ideeën genereren! De brainstorm stelt alle spelers in staat om onbeperkt ideeën in te voeren. Divergeren en vervolgens convergeren, allemaal in één blok!

Verzonden? Het veld wordt gewist en er kan opnieuw worden ingevoerd!

8. Afronden!

En nadat alle vragen zijn doorlopen, het net is opgehaald en een ieder heeft aangegeven wat zijn/haar vervolgstap is, is het tijd om af te sluiten.

Jammer zeg! Helaas, aan alles komt een eind.

Gelukkig hebben we de antwoorden nog! Die kun je na afloop toegestuurd krijgen, door jouw email adres in te voeren. Dan krijg je jouw eigen antwoorden, de groepsantwoorden, maar niet de individuele antwoorden van jouw tafelgenoten. Wel zo netjes, toch?

En de RoadMapp kan worden doorgegeven door een filmpje op te nemen voor een volgende groep. Zo geven we het stokje zelf door.

De Captain drukt op ‘Stop’ om de RoadMapp te beëindigen.
Voer het email adres in en ontvang jouw uitkomsten.
Geef het stokje door!

Meer informatie?

Feedback over deze pagina? Technische vragen? Stuur een bericht via onderstaand contactformulier!

Meer weten over RoadMapp en KoersKaart? En hoe jullie een eigen RoadMapp op maat kunnen co-creëren om op grote schaal in gesprek te gaan? Ga dan naar de RoadMapp pagina of neem contact op via onderstaande gegevens.