Skip to content

Gemeente Breda: Prinsenbeek Begroot

Gemeente Breda (Overheid)

Prinsenbeek Begroot

Praat mee over jouw dorp!


8% van de bevolking in gesprek over de lokale begroting? Het kan echt! Invloed uitoefenen op waar een deel van het gemeentelijke geld naar toe gaat. Daar draait het experiment van Breda Begroot om. Inwoners van Prinsenbeek en de gemeente verkennen met elkaar de mogelijkheden voor een burgerbegroting.

Wij vonden het nogal wat om te bepalen waar 600 miljoen euro aan moet worden uitgegeven. Dit college vindt, en met ons de gemeenteraad, dat de burgers deels ook zelf mogen bepalen waar het geld aan uit wordt gegeven, vandaar dit experiment van de burgerbegroting. Het gebeurt op niet veel plaatsen en het is dus eigenlijk best uniek.

Probeer het leuk te maken voor iedereen. Dit zorgt ervoor dat mensen blijven meedoen. Koester de actieve burgers en gebruik ze! Maak bijeenkomsten niet te lang en geef de enthousiaste burgers een actieve rol. Maak gebruik van hun netwerk en laat ze nieuwe mensen aantrekken. Zo bereikt het initiatief veel mensen. Achteraf of tijdens de sessies borrelen of ruimte geven voor informele gesprekken is ook een mooi element om mee te nemen.’

Suzanne van der Eerden

Projectleider Breda Begroot - Gemeente Breda

,

De RoadTripp van Gemeente Breda 

(lees van beneden naar boven)

 

BESTEMMING

Een burgerbegroting creëren, mét het hele dorp.

Lees hier het artikel in de Volkskrant

Lees hier de factsheet over Breda Begroot


SCHEPPING

– Alle groepen hebben hun ideeën omgezet in uitgewerkte voorstellen.
– Alle data van alle groepen zijn verzameld en volledig geanalyseerd.

OPVOLGING

– Met de data-analyse uit alle groepjes is besloten om 1 miljoen vrij te maken om de markt op te knappen. Ook dit plan is volledig in co-creatie met de burgers tot stand gekomen en uitgevoerd.

VERLICHTING

– De spelers zijn zich bewust geworden van hun wens voor Prinsenbeek en hoe zij hun eigen ideeën kunnen verwezenlijken.


ONTMOETING: COME TOGETHER

Wat is er nodig in uw wijk of dorp? Over die vraag is 8% van de inwoners in gesprek gegaan.


TOERUSTING

– KoersKaart op maat
– Campagnemateriaal: campagnewebsite, flyers, bierviltjes, stickers, posters
– Webformulier om data af te vangen

VOORBEREIDING

– Co-creatie 1: Scope bepalen
– Co-creatie 2: Inhoud KoersKaart bepalen
– Testen: 2 groepen incl. een grote bewonersbijeenkomst

BEMENSING

Dit is een co-creatie van Team Prinsenbeek. In opdracht van de gemeente Breda heeft een groep burgers de KoersKaart gecreëerd en hebben zij zelf hun mede-burgers gemobiliseerd.


AANLEIDING

8% van de bevolking in gesprek over de lokale begroting? Het kan echt!

Invloed uitoefenen op waar een deel van het gemeentelijke geld naar toe gaat. Daar draait het experiment van Breda Begroot om. Inwoners van Prinsenbeek
en de gemeente verkennen met elkaar de mogelijkheden voor een burgerbegroting.