Belastingdienst (Overheid)

Juist Verbonden

Samen verbeteren we de Belastingtelefoon


“Bij de Belastingtelefoon maken we voortdurend contact. Met de klant en met elkaar. We doen dit steeds beter en tóch is er altijd nog iets te verbeteren. Dit doen we met elkaar, juist verbonden!”

3

# Tools ontwikkeld

25

# Co-creators betrokken

1500

# Spelers in actie

Het gaat bij ons om het voeren van het goede gesprek: waar ben je trots op, wat kan beter, ieder vanuit zijn eigen kracht. 

Met de KoersKaart voeren we gelijk het gesprek over waar het om gaat: De BelastingTelefoon Juist verbonden, met elkaar ontworpen.

Jo-Anne Prins
Senior Advisor - Belastingdienst

De RoadTripp van

Belastingdienst

Lees van beneden naar boven!

A: De Ambitie

Waar gaan we naartoe?


Juist Verbonden: Samen verbeteren we de Belastingtelefoon! 

Continu verbeteren kunnen we alleen mét elkaar doen.

De Output

Wat hebben we gecreëerd?


– Na afloop van de supervisoren is alle data verzameld
– De KoersKaart is geschikt gemaakt voor de teams
– Elk groepje heeft een eigen verbeterplan

De Vervolgreis

Wat gaan we daarna doen?


Na de supervisorendag zijn de data geanalyseerd, is de KoersKaart aangescherpt en gaan nu alle teams zelf in gesprek over hun verbeterplannen.

De Check-out

Wat hebben we geleerd?


– De deelnemers zijn zich bewust geworden waar ze trots op mogen zijn, waar de Belastingtelefoon voor staat en welk gedrag daar bij hoort.

X: De Essentie

Waar gaat het écht om?


Alle supervisoren van de Belastingtelefoon kwamen samen om met elkaar te bepalen waar zij verbeterkansen zien en hoe zij hier zelf een bijdrage aan kunnen leveren.

De Input

Wat nemen we mee?


– RoadMapp “RoadTripp Creator” om de scope te bepalen
– (Prototype) KoersKaart
– Achterkant op maat om samen een verbeterplan te maken
– Webformulier voor dataverzameling

De Heenreis

Wat gaan we doen?


– Co-creatie 1: Scope bepalen
– Co-creatie 2: Inhoud KoersKaart bepalen
– Testen: 2 groepen

De Check-in

Wie nemen we mee?


– Co-creatiegroep: alle niveaus en ‘bloedgroepen’ waren vertegenwoordigd
– Supervisorendag: 80 managers
– Vervolgtraject: potentieel 800 medewerkers

Q: De Kwestie

Waar komen we vandaan?


“Bij de Belastingtelefoon maken we voortdurend contact. Met de klant en met elkaar. We doen dit steeds beter en tóch is er altijd nog iets te verbeteren. Dit doen we met elkaar, juist verbonden!”

Sietse Rauwerdink

Leading Explorer

Wat is dit een prettig traject geweest. Vanaf de eerste afspraak was duidelijk dat we de Supervisorendag met een KoersKaart zouden begeleiden. En dat we die KoersKaart vervolgens ook nog konden gebruiken om de teams met elkaar in gesprek te brengen ná die dag, was de kers op de taart. Het hele traject is elke co-creator en elke speler enorm coöperatief geweest. Ik moet zeggen dat ik zelden zo’n soepel traject heb meegemaakt.

Meer weten?

Over deze case van Belastingdienst of wat wij doen in de sector Overheid? 

Bel 010-261 3 361, mail info@dekoers.nl of vul onderstaand formulier in.